Nederlanders doen nog amper iets met ChatGPT

Nederlanders maken amper gebruik van ChatGPT, de bekendste toepassing op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dat concludeert digitaal specialist Snakeware uit Sneek na onderzoek.

Hoewel de media er vol mee staan dendert AI (artificial intelligence) ons leven nog niet in sneltreinvaart binnen. We gebruiken het vooral voor praktische zaken, plezier, werk en school. Uit onderzoek onder ongeveer 1500 volwassen Nederlanders blijkt dat liefst 80 procent nog nooit gebruik heeft gemaakt van ChatGPT. Velen voelen zich er ongemakkelijk bij. Zo geeft bijna de helft aan bang te zijn dat mensen hun sociale kwaliteiten zullen verliezen en denkt ruim een derde dat we lui worden door toenemende automatisering. Driekwart van de ondervraagden zegt niet zo happig te zijn op het gebruik van chatbots en houdt liever zelf de controle over persoonlijke schema’s en plannen, en zou alleen de hulp van ChatGPT inschakelen bij onderwerpen die ze niet begrijpen of om inspiratie op te doen tijdens een brainstormsessie.

Toine Dinkelberg, mede-eigenaar van digitaal specialist Snakeware, is zelf veel bezig met de ontwikkelingen in de wereld van AI, maar had tegelijkertijd wel verwacht dat ‘de gewone man’ zich er niet zo mee bezighoudt. ,,Al is dat aandeel wel groter dan ik dacht’’, zegt Dinkelberg. ,,Het is een hot topic in de media, maar niet veel mensen maken er gebruik van.’’ Ook privacy is bij velen een vraagstuk: meer dan de helft is bang dat zij door een toepassing als ChatGPT privacy verliezen. Een terecht punt van zorg, zegt Dinkelberg. Bij het gebruiken van een chatbot geef je ook informatie: naast een IP-adres worden ook zoekopdrachten opgeslagen. ,,We weten niet welke data wel of niet wordt vastgelegd. Als jij aangeeft dat je naar Noorwegen op vakantie gaat en vraagt om de mooiste bezienswaardigheden, dan kan die info worden opgeslagen.’’ ‘Als het een verlengstuk wordt van zoekmachine Google, neemt populairiteit toe’ Of dat nou zo erg is, zal per persoon verschillen, denkt de digitaal specialist. ,,Stel dat je vraagt welke ziekenhuizen er in de buurt zijn, en die data wordt verkocht aan een ziekenhuis in Oslo. Het kan dan zijn dat zij een advertentie op jou loslaten als je in de buurt bent. We weten dus niet wat er met onze data gebeurt en dat kan gevaarlijk zijn.’’

Ondanks de zorgen die er leven, verwacht bijna driekwart dat ChatGPT blijft bestaan en in veel sectoren van de samenleving een functie zal krijgen. Dinkelberg roept Nederlanders daarom op toch open te staan voor dit soort ontwikkelingen, ook omdat het volgens hem mogelijkheden biedt voor meer en wellicht betere informatie. ,,Je kunt inspiratie opdoen, een chatbot vragen naar recepten of tips voor modelbouw. Voor een consument zijn dat praktische toepassingen en studenten en scholieren kunnen kennis vergaren via een chatbot.’’ Zijn eigen bedrijf kan er sowieso niet omheen en verkent technologische ontwikkelingen al snel zodra die zich aandienen. ,,We hebben teksten laten genereren door een chatbot en die daarna door een plagiaatchecker gehaald en dan krijg je toch nog veel vermeldingen. Dus daarom kijken we er ook kritisch naar. Het geeft wel veel mogelijkheden in tekst en beeld: je hoeft bijvoorbeeld geen stockfoto’s meer te hebben maar kunt zelf iets creëren.’’ De echte doorbraak bij het grote publiek komt volgens Dinkelberg op het moment dat de consument ontdekt dat AI is geïntegreerd in zoekmachines van Google met Bard of Bing met ChatGPT (van Microsoft, red.). Vaak begint een online zoektocht naar informatie bij een zoekmachine en als je daar ook gebruik kunt maken van een chatbot, maakt dat zo’n toepassing veel laagdrempeliger. ,,Dan kan het gebruik weleens ontploffen’’, vermoedt Dinkelberg. ,,Het wordt een verlengstuk van je zoekmachine.’’

Bron: Dagblad van het Noorden
Gepubliceerd: 18-07-2023