Inwoners van Drenthe, Groningen en Friesland zijn zeer betrokken bij het voortbestaan van lokale winkels.

19 april 2021
73 procent van de mensen mist fysiek winkelen.

Winkeliers in Noord-Nederland hoeven niet te wanhopen. De klant mist hen net zo hard als zij hun klanten. Drie van de vier noorderlingen voelen zich daarnaast verantwoordelijk voor het in de benen houden van de plaatselijke winkel. Dat komt naar voren in onderzoek dat Enigma Research via het RegioNoordPanel deed in opdracht van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. Enigma vroeg bijna 1300 Groningers, Drenten en Friezen hoe hun koopgedrag er uitziet tijdens en na de lockdown.

Aankopen uitgesteld
Een grote meerderheid zegt het bezoek aan de fysieke winkel te missen. Waar we in de lockdown meer online zijn gaan winkelen, zegt toch 70 procent van de ondervraagden aankopen te hebben uitgesteld vanwege de sluiting van de winkels. Op dit moment is meer ruimte voor de winkels gekoppeld aan de drukte in de ziekenhuizen.

Een op de drie blijft online kopen
Dat noorderlingen het afgelopen jaar vaker spullen online zijn gaan kopen is evident. Van de ondervraagden geeft ruim de helft aan vaker dan voorheen via internet spullen te hebben gekocht. Van de mensen die vaker online zijn gaan shoppen geeft een op de drie aan dat te blijven doen, ook als de winkels weer open zijn. Bijna de helft verwacht dat niet te doen. Regionaal zijn daarin wel verschillen. Zo ligt het percentage Drenten dat online blijft shoppen op 38 procent, Friesland (30 procent) en Groningen (31 procent) ontlopen elkaar nauwelijks

Online vooral kleding gekocht, toch doen we dat het liefst in de winkel
Noorderlingen die online shoppen, kopen vooral kleding. Van de tien gaan er zeven het internet op om een kledingstuk aan te schaffen. Daarna volgen huishoudelijke artikelen (41 procent), boeken (39 procent), elektronica (34 procent), klusmateriaal 32 procent) en eten en drinken (32 procent). Een op de vijf Noorderlingen laat de boodschappen thuis bezorgen. Dit laatste is vooral populair in de leeftijdsgroep van 30 tot 60 jaar. Jongeren en ouderen maken hier veel minder gebruik van. De populariteit van het online kleding kopen ten spijt, blijkt ook hier de noordelijke voorliefde voor de fysieke winkel. Ruim 70 procent van de ondervraagden zegt kleding het liefst in de winkel te kopen. Ook boodschappen halen we het liefst zelf op. De eigenaar van een interieurwinkel kan zich vast in de handen wrijven. Bijna 70 procent heeft interieurartikelen niet online gekocht. Die kopen we liever in de ‘echte’ winkel.

Online telt lokale winkel minder mee
Sinds de pandemie uitbrak en Nederland voor het eerst in lockdown ging, zijn er verschillende campagnes geweest om mensen te bewegen online lokaal te kopen. Die hebben geen heel groot effect gehad op de Noorderling, zo blijkt. Bij het online kopen wordt vooral gekeken naar prijs, betrouwbaarheid en snelheid van levering. Of de winkel een straat verderop is gevestigd dan wel in China doet minder ter zake. In het onderzoek van Enigma vindt namelijk minder dan de helft van de ondervraagden het belangrijke online lokaal te kopen, 24 procent vindt het niet belangrijk en 29 procent maakt het weinig uit.

Fysieke winkel wordt gemist
Het staat in contrast met fysiek winkelen. Bijna 70 procent van de Friezen, Drenten en Groningers zegt een bezoek aan de fysieke winkel te missen. De meesten van hen zeggen, als het weer mogelijk is, direct naar de winkel te gaan voor gerichte aankopen. Op de stelling ‘Ik voel me medeverantwoordelijk voor het voortbestaan van de winkel in mijn woonplaats en daarom ga ik er winkelen’, zegt 73 procent: eens.

Click and collect en winkelen op afspraak? Liever niet
Winkeliers waren al niet enthousiast over click and collect (online bestellen en afhalen in de winkel). Ook de noordelijke consument is er niet enthousiast over. Zou dit na de crisis worden aangeboden, maakt ruim de helft van de mensen er geen gebruik van, ongeveer een kwart zou dat wel doen. Winkelen op afspraak brengt de handen nog minder op elkaar. Niet meer dan 13 procent zou ook na corona willen blijven winkelen op afspraak, ruim 70 procent voelt er niks voor.

Winkelen zonder horeca? Niks aan
Over het zogenoemde funshoppen wordt genuanceerder gedacht. Er zijn eigen net zoveel mensen die zeggen wel naar de winkelcentra te gaan zonder gericht doel als mensen die zeggen dat niet te doen. Leeftijd speelt daarbij ook een rol. Ouderen zijn voorzichtiger en willen pas weer meer winkelen als het aantal besmettingen laag is. Een belangrijke rol is uiteindelijk weggelegd voor de horeca. Bijna 70 procent van de Drenten, Friezen en Groningers vindt winkelen pas echt leuk als ze ook de mogelijkheid hebben dat te combineren met horecabezoek.

Onbegrip, bezinning en oneerlijkheid
Onbegrip over de coronamaatregelen, bezinning op het eigen gedrag als consument en gevoel van oneerlijkheid. Friezen, Groningers en Drenten laten verschillende emoties zien als het om de coronapandemie en de lockdown gaat. Zo blijft het beeld van gesloten winkels naast drukke supermarkten mensen verbazen. ‘Supermarkten verdienen goud aan corona. Laat deze branche extra belasting betalen om winkels die niet open mogen te compenseren’, wordt opgemerkt in het onderzoek van Enigma Research. De crisis heeft mensen ook doen inzien dat het wel iets minder mag met kopen: ‘Consuminderen is makkelijker dan ik dacht’, wordt gezegd of ‘Ben erachter gekomen dat ik niet steeds nieuwe kleding nodig heb. Koop dus alleen als ik echt iets nodig heb’. Het onbegrip over coronamaatregelen wordt ook geuit: ‘Deze maatregelen vernielen de wereld meer dan het virus zelf. De besmettingen in de winkels waren laag. Dit had nooit zo gemogen’. Maar bovenal pleiten mensen ervoor de winkels en horeca te heropenen. Zo snel als dat kan. ‘Want dit is een doffe ellende.’ En: ‘Het is belangrijk dat de lokale middenstand blijft. Dat mag best wel wat duurder zijn’.

Bron: DVHN.nl
Gepubliceerd: 17-04-2021

Andere onderzoeksresultaten

Bent u regionaal betrokken en wilt u dat uw mening meetelt?

Word dan panellid van het RegioNoordPanel.

Geef uw mening over (nieuwe) producten van NDC mediagroep.

Als dank voor uw medewerking maakt u elk kwartaal kans op leuke prijzen!

Horen de redacties van LC, DVHN en FD ook uw stem?

Via het RegioNoordPanel geven noorderlingen hun mening over uiteenlopende onderwerpen.