Onderzoek: bestedingen tv-reclames nog nooit zo hoog geweest

23 maart 2022
Nog niet eerder waren de bestedingen voor tvreclames zo hoog als in 2021, becijferde tv-marketingorganisatie Screenforce. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in het jaar waren, waar volop reclame omheen werd gemaakt.

Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis ten opzichte van 2020. Zowel de spot- als de non-spotreclamemarkt groeide. De uitgaven aan spotreclames, de reguliere tv-reclames, stegen naar 806 miljoen euro, een groei van ruim 20 procent op jaarbasis. De non-spotreclames, zoals investeringen van adverteerders in programma’s maar ook billboardreclames en campagnes met influencers, kwamen uit op 98 miljoen euro. Dat is een stijging van bijna 17 procent, waarmee ze boven het niveau van voor de coronacrisis uitkomen.

Winkels waren de grootste inkopers van advertenties vorig jaar. Het aantal adverteerders kwam weer bijna uit op het niveau van 2019, voor de coronapandemie. Procter & Gamble, bekend van merken zoals Pampers, Dreft en Gillette, was de grootste adverteerder, gevolgd door Jumbo. De supermarktketen gaf 62 procent meer uit aan tv-reclames op jaarbasis.

Het aantal uren dat er tv werd gekeken daalde licht ten opzichte van coronajaar 2020, maar lag nog altijd iets boven het niveau van 2019. Er werd minder live tv gekeken, maar de hoeveelheid tv die op een later moment werd gekeken steeg ruim. Vorig jaar werd gemiddeld dagelijks drie uur en twintig minuten tv gekeken. Hiervan gaat gemiddeld zo’n drie kwartier naar streamingplatformen zoals NPO Start, Disney+, Netflix en Videoland.

Screenforce doet jaarlijks onderzoek naar het kijkgedrag van Nederlanders en hoe adverteerders hierop inspelen. De hoeveelheid schermtijd schommelt al jaren rond iets meer dan drie uur. De manier waarop tv wordt gekeken verschuift jaar op jaar van live tv naar uitgesteld kijken en streaming.

Bron: Friesch Dagblad
Gepubliceerd: 10-03-2022

Bent u regionaal betrokken en wilt u dat uw mening meetelt?

Word dan panellid van het RegioNoordPanel.

Geef uw mening over (nieuwe) producten van Mediahuis Noord.

Als dank voor uw medewerking maakt u elk kwartaal kans op leuke prijzen!

Horen de redacties van LC, DVHN en FD ook uw stem?

Via het RegioNoordPanel geven noorderlingen hun mening over uiteenlopende onderwerpen.