Vakantie was luxer, langer en dus duurder

20 oktober 2021
Tijdens de afgelopen vakantieperiode hebben Nederlanders flink meer uitgegeven aan vakanties. Corona speelde daar een belangrijke rol in. De Nederlandse vakantieganger heeft afgelopen zomer flink meer uitgegeven aan pakketreizen. Dat blijkt uit onderzoek van reisvergelijker Zoover, die zag dat mensen voor meer luxe en meer all-inclusiveresorts kozen.

Normaal wordt gemiddeld zo’n 1500 euro uitgegeven aan een pakketreis, afgelopen zomer was dat ruim 2000 euro. In de absolute piekweek was dat zelfs 2382 euro, ruim 60 procent meer dan in een normaal jaar. Over de hele linie gaven mensen ongeveer 33 procent meer uit aan een reis met het vliegtuig en hotel, constateert het bedrijf. „Mensen gaan echt voor meer luxe, zoals 4- en 5-sterren hotels. Een kwart van de boekingen was bij 5- sterren hotels.

Dit was nog nooit zo hoog”, aldus Lieneke Wijnia van Zoover. Het bedrijf biedt 15.000 pakketreizen aan bij een scala aan reisaanbieders en houdt nauwlettend in de gaten wat er gebeurt. Opvallend was dat afgelopen zomer, tegen alle verwachtingen in, de prijzen van reizen niet gigantisch stegen. Zo vlak voor het begin van de zomervakantie daalde de prijs van pakketreizen zelfs fors. Mensen kozen dus echt bewust voor een reis in het duurdere segment. „Ik vermoed dat mensen graag voor all-inclusive kozen, omdat men dan het resort niet af hoeft. Maar dat is dus wel een duurder concept”, verwijst Wijnia naar de coronaperikelen die deze zomer nog een hoofdrol speelden bij het boeken van reizen.

Woordvoerster Petra Kok van TUI nuanceert dat; all-inclusive betekent immers dat je vaak minder uitgeeft in plaatselijke restaurantjes. Dus al met al ben je misschien helemaal niet duurder uit. De touroperator herkent overigens wel dat er meer is uitgegeven in de zomer, al zoekt Kok de verklaring elders. „We zagen niet direct opvallende verschillen in het soort accommodatie dat geboekt werd. Maar deze zomer ontbraken een aantal bestemmingen in het aanbod die doorgaans lagere reissommen hebben. Namelijk Turkije, Egypte en Tunesië. Die trekken het gemiddelde doorgaans naar beneden.” Ook merkte TUI dat mensen langer weggingen: in plaats van een weekje gingen mensen vaker 11 tot 15 dagen weg.

Bij ABN Amro, dat de reiswereld nauwlettend volgt, was ook opgevallen dat er meer wordt uitgegeven. Al wordt een stijging van 60 procent niet herkend, legt sector analist Ward van der Stee uit. „Maar we horen wel dat mensen een uitgebreidere boeking doen en het spaargeld dat groeide deels wordt ingezet voor een vakantie.” Tegelijk verwacht hij niet dat de zomerse boekingen nu standaard in het duurdere segment vallen. Al bestaat de kans dat ook het komende jaar het geld nog in de zakken brandt. „Uit onderzoek van ons economisch bureau komt naar voren dat mensen niet al hun spaargeld willen opmaken. Dus op een gegeven moment houdt het wel op.”

Bron: Dagblad van het Noorden
Gepubliceerd: 06-10-2021

Bent u regionaal betrokken en wilt u dat uw mening meetelt?

Word dan panellid van het RegioNoordPanel.

Geef uw mening over (nieuwe) producten van NDC mediagroep.

Als dank voor uw medewerking maakt u elk kwartaal kans op leuke prijzen!

Horen de redacties van LC, DVHN en FD ook uw stem?

Via het RegioNoordPanel geven noorderlingen hun mening over uiteenlopende onderwerpen.