Sporten op hete dagen is levensgevaarlijk

10 september 2019
De helft van de sporters in Nederland past het trainingsschema niet aan op hete dagen. Dat blijkt uit onderzoek van het Rode Kruis, die de sporters waarschuwt voor de ernstige gevaren van oververhitting, zoals een beroerte.

Hoewel sporten in een hittegolf onverstandig klinkt, weigeren veel sporters hun routine aan te passen. De helft van de ruim zevenhonderd door het Rode Kruis ondervraagde sporters zegt op precies dezelfde manier door te sporten. Hoewel oververhitting een bekend begrip is onder de sporters, denkt 55 procent dat nooit te zullen overkomen. Toch geeft de helft toe de signalen van oververhitting niet te herkennen.

60 procent heeft geen idee wat te doen als een sporter in hun omgeving oververhit is geraakt. Dat terwijl oververhitting levensgevaarlijk kan zijn, waarschuwt Peter Paul Tenthof van Noorden, hoofd evenementenhulpverlening van het Rode Kruis. ,,Oververhitting klinkt misschien niet ernstig, maar kan uiteindelijk leiden tot ernstige situaties als hitte-uitputting en een hitteberoerte.’’ Bij de Dam tot Damloop in 2014 overleed een 24-jarige man, vermoedelijk aan oververhitting. De student geneeskunde aan de UvA werd door medewerkers van het Rode Kruis opgevangen omdat hij bleek was en erg zweette. Zijn temperatuur bleek te zijn opgelopen tot 42,6 graden. Reanimatie mocht niet meer baten.

Mogelijke signalen van oververhitting zijn bonkende hoofdpijn, concentratieverlies, spierkrampen over het hele lichaam, hevige vermoeidheid en overmatig zweten. Verliest iemand het bewustzijn, bel dan direct 112, benadrukt de hulporganisatie. Andere zorgwekkende signalen zijn bleek zien, moeizame ademhaling, gek gedrag of juist stoppen met zweten. Hoewel de fysieke gezondheid een rol speelt (wie niet fit is kan minder goed zweten), loopt iedereen volgens Rietjens risico. ,,Ook getrainde mensen’’, of mensen die bepaalde medicijnen of supplementen gebruiken. Bovendien hoeft het helemaal niet zo warm te zijn als afgelopen dagen. ,,Het gaat om je eigen kerntemperatuur als je fysieke inspanning levert’’, zegt inspanningsfysioloog Gerard Rietjens. ,,Als je warmte niet goed kwijt kunt, door te veel kleding of kleding die te weinig ademt, dan kun je ook bij lagere temperaturen hitteletsel oplopen.’’ Een goede voorbereiding is cruciaal. Sta je op het punt een flinke afstand te gaan hardlopen, zoals bij een evenement, probeer dan de dagen ervoor goed te slapen. Doe ook luchtige en goed ademende kleding aan, waardoor je zweet makkelijk kan verdampen. En natuurlijk: goed drinken. Denk aan ongeveer een liter per uur. Zorg ook dat je voldoende suikers en zout binnen krijgt.

Bron: Dagblad van het Noorden
Gepubliceerd: 28-08-2019

Bent u regionaal betrokken en wilt u dat uw mening meetelt?

Word dan panellid van het RegioNoordPanel.

Geef uw mening over (nieuwe) producten van NDC mediagroep.

Als dank voor uw medewerking maakt u elk kwartaal kans op leuke prijzen!

Horen de redacties van LC, DVHN en FD ook uw stem?

Via het RegioNoordPanel geven noorderlingen hun mening over uiteenlopende onderwerpen.