Bijna de helft van de mensen snapt inhoud van contracten niet

4 oktober 2018
Bijna de helft van alle Nederlanders (45 procent) tekent wel eens een contract zonder de inhoud goed te begrijpen, blijkt uit een onderzoek van enquêtebureau Ipsos in opdracht van juridisch dienstverlener DAS. Dit komt het meest voor bij een koop- of huurcontract (34 procent), arbeidsovereenkomst (22 procent) en vakantiereizen (11 procent).

Uit het onderzoek, waarin ruim duizend mensen werden bevraagd, blijkt ook dat meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) geen advies vraagt aan een expert als men de inhoud van een overeenkomst niet begrijpt. De meesten geven als reden aan geen advies nodig te hebben. Veel vinden een advies ook te duur of zeggen niet te weten bij wie men moet zijn.
 
De papierwinkel bij het kopen van een huis is lastig , bleek dit voorjaar al uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. Een hypotheekakte is nog onbegrijpelijker dan een wetenschappelijk artikel, concludeerde onder meer taalwetenschapper Marloes Herijgers. ,,Er staan begrippen in die je nergens anders tegenkomt maar de zinnen zijn ook langer dan in een gemiddelde tekst.” Het zijn niet alleen hypotheekaktes die niemand begrijpt. Zelfs financiële bijsluiters die expres zijn ingevoerd om bijvoorbeeld ingewikkelde beleggingsproducten begrijpelijk te maken en consumenten voor financiële misstappen te behoeden, maken het er voor diezelfde consument niet gemakkelijker op.
 
,,Er staan heel veel technische termen in, moeilijke woorden en lange zinnen”, zegt jurist Carien de Jager in De Telegraaf. Zij deed aan Rijksuniversiteit Groningen vier jaar onderzoek naar financiële bijsluiters en promoveerde daar deze week op. Volgens haar kunnen bijsluiters best wel makkelijker. DAS vindt het zorgelijk dat mensen geen advies inwinnen als de betekenis van een contract niet voldoende duidelijk is. Veel juridische conflicten zouden volgens het bedrijf voorkomen kunnen worden als men zich goed laat informeren. Consumenten kunnen altijd om uitleg vragen, zegt de woordvoerder van DAS. ,,Bij het kopen van een huis krijg je altijd een concept-akte toegestuurd. Daar kun je mee naar de notaris of makelaar en vragen: wat staat hier nou precies? Wat je niet moet doen is euforisch zijn dat je je huis hebt en denken dat de notaris met al zijn kennis en ervaring wel zal weten wat hij doet.”
 
Bron: Friesch Dagblad
Gepubliceerd: 22-09-2018

Bent u regionaal betrokken en wilt u dat uw mening meetelt?

Word dan panellid van het RegioNoordPanel.

Geef uw mening over (nieuwe) producten van NDC mediagroep.

Als dank voor uw medewerking maakt u elk kwartaal kans op leuke prijzen!

Horen de redacties van LC, DVHN en FD ook uw stem?

Via het RegioNoordPanel geven noorderlingen hun mening over uiteenlopende onderwerpen.