Een op de vier dupe van internetfraude  

10 september 2018
Een op de vier Nederlanders is de afgelopen jaren slachtoffer geworden van internetfraude of telefonische oplichting. In totaal raakten mensen hierdoor 786 miljoen euro kwijt. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Fraudehelpdesk, een organisatie die mensen en bedrijven bewust maakt van de risico’s van digitale fraude.

In het onderzoek gaf een op de vier mensen aan de afgelopen drie jaar te zijn opgelicht via internet of telefoon. Phishingmails zijn bijzonder effectief. Daar raakten slachtoffers de laatste jaren 166 miljoen euro door kwijt. Ook telecomfraude, waarbij mensen worden gebeld door zogenaamde incassobureaus bijvoorbeeld, zijn lucratief. Daarmee werd in drie jaar tijd 126 miljoen euro losgepeuterd bij slachtoffers. Met malware, software waarmee een computer ‘op slot gezet wordt’, haalden oplichters 88 miljoen euro binnen.

Relatief nieuw is oplichting via social media zoals Facebook en WhatsApp. Mensen krijgen dan bijvoorbeeld bericht van een winkelketen dat ze een prijs hebben gewonnen. Ze hoeven alleen maar het linkje aan te klikken en hun gegevens in te voeren. De oplichters gaan met die gegevens aan de haal en van een prijs is uiteraard geen sprake. Internetfraude en telefonische oplichting neemt sterk toe. Uit een onderzoek in 2014 van de Fraudehelpdesk bleek dat een op de negen mensen slachtoffer was geworden van deze vorm van oplichting.
 
Bron: Leeuwarder Courant
Gepubliceerd: 28-08-2018

Recente nieuwsberichten

Bent u regionaal betrokken en wilt u dat uw mening meetelt?

Word dan panellid van het RegioNoordPanel.

Geef uw mening over (nieuwe) producten van NDC mediagroep.

Als dank voor uw medewerking maakt u elk kwartaal kans op leuke prijzen!

Horen de redacties van LC, DVHN en FD ook uw stem?

Via het RegioNoordPanel geven noorderlingen hun mening over uiteenlopende onderwerpen.