Tabaksverkoop in supermarkten stijgt met sprongen

16 april 2018
De sigarettenverkoop verschuift van tankstations en kleine tabakszaken naar de supermarkten. Marlboro zette vorig jaar een slordige half miljard euro in supers om, een groei van bijna 3 procent. Camel groeide 6 procent. Dat blijkt uit de nieuwe editie van de Merken Top 100 van Foodmagazine. 

Weinig mensen zullen het waarschijnlijk beseffen, maar sigarettenlabels behoren tot de allergrootste merken in de Nederlandse supermarktschappen. Marlboro is met afstand het grootste A-merk: het label voert de jaarlijkse Merken Top 100 van Foodmagazine aan met een omzet van 455,5 miljoen euro. Nummer twee Coca-Cola moet het met ‘slechts’ 298,3 miljoen euro doen. Marlboro is niet het enige tabaksmerk in de top 100: Camel staat nummer vijf en groeide zelfs 6 procent. Op plek 13 tot en met 16 staan alleen maar sigarettenmerken: L&M, John Player Special, Lucky Strike en Pall Mall. De omzetgroei van sigaretten in de supermarkt komt enerzijds door prijsstijgingen en accijnsverhogingen.
 
Maar er is ook een andere voorname reden, zegt Sjanny van Beekveld van bureau IRI, dat het onderzoek met Foodmagazine deed. ,,Langere openingstijden van supermarkten en de populariteit van To Go-achtige concepten, zorgen ervoor dat langzaam veel omzet wordt ingepikt van benzinestations en kleine tabakszaken.’’ Wat de groeiende verkopen stuwt, is dat onder meer Kruidvat en Trekpleister onlangs bekend maakten te stoppen met tabaksverkoop. ,,Zo ver is het supermarktkanaal nog lang niet”, zegt Van Beekveld. ,,Zij blijven dus profiteren.” KWF Kankerbestrijding is kritisch over de groei. ,,Het is zorgelijk en absurd dat Marlboro het grootste Amerk bij supers is”, zegt woordvoerder Mischa Stubenitsky. Hij stelt dat Albert Heijn, Jumbo en al die andere supers veel meer moeten doen om de tabaksverkopen terug te dringen. ,,Zij hebben een verantwoordelijkheid. Tabak is een dodelijk product.”
 
Bron: Dagblad van het Noorden
Gepubliceerd: 31-03-2018

Recente nieuwsberichten

Bent u regionaal betrokken en wilt u dat uw mening meetelt?

Word dan panellid van het RegioNoordPanel.

Geef uw mening over (nieuwe) producten van NDC mediagroep.

Als dank voor uw medewerking maakt u elk kwartaal kans op leuke prijzen!

Horen de redacties van LC, DVHN en FD ook uw stem?

Via het RegioNoordPanel geven noorderlingen hun mening over uiteenlopende onderwerpen.