Sint koopt de meeste cadeaus nog gewoon in de winkel. 

3 december 2015
Dit blijkt uit het sinterklaasonderzoek dat Dagblad van het Noorden in samenwerking met Enigma Research heeft uitgevoerd onder leden van het RegioNoordPanel. Grote kans dat de wind zaterdag door de bomen waait. Kortom: ideaal weer voor Sinterklaas om met gulle hand cadeaus uit te delen.

Maar de goedheiligman slaat ruim 40 procent van de huishoudens in de provincies Groningen en Drenthe over. De grote meerderheid van de huishoudens die geen sinterklaas vieren (65 procent), geeft aan dat er geen jonge kinderen of kleinkinderen zijn die nog zitten te wachten op een avond met cadeaus, gedichten en surprises. Er zijn er ook die zeggen niets met de kindervriend op te hebben. ,,Hij bestaat toch niet’’, aldus een enkele ongelovige. Maar er is ook niet onaanzienlijk aantal dat liever op de komst van de gulle gever van de Noordpool wacht. De Sint is op zijn eigen verjaardag duidelijk nog de sterkste, maar de Kerstman rukt op. Het geld dat normaliter in het heerlijk avondje werd gestoken, bewaart men liever voor een alles-erop-en-eraan kerstdis inclusief cadeaus. ‘Sinterkerst’, noemt een grapjas het.

De oude bisschop ontdekt overigens steeds meer de voordelen van online aankopen. Niet dat hij de middenstander de rug toekeert. Het leeuwendeel aan kaatsballen in een net en snoezige jurkjes kant-en-klaar koopt hij bij voorkeur nog gewoon in de winkel. Hij besteedt online ook minder dan in de winkel. Via websites verdwijnt er gemiddeld bijna 75 euro, maar in de winkel gaat er al snel voor 95 euro over de toonbank. Gemiddeld geeft de noorderling 129 euro uit voor de cadeautjes. En verheugend nieuws voor boekverkopers: veel online-aankopen zijn boeken. Andere populaire cadeaus via online zijn: kinderkleding, cd’s, computerspelletjes, lego (vooral door mannen gekocht), playmobil, gezelschapsspelletjes en elektrische apparaten. Natuurlijk zijn er ook nog tal van andere cadeaus te bedenken, zoals kookgerei, cosmetica en de onvermijdelijke douchegel. En ‘de mezenballen die mijn pa elk jaar vraagt’, laat een respondent weten.

Het sinterklaasfeest is onlosmakelijk verbonden met tal van tradities als gedichten en surprises. Meer dan de helft van de respondenten broedt nog elk jaar op de vraag wat er ook al weer op ‘schenken’ rijmt. Want een cadeau moet en zal door een gedicht worden ingeleid. Niet zelden worden openstaande rekeningen daarin vereffend. Iets meer dan een derde toont zich eveneens creatief met schaar en lijm of zint op andere middelen het geschenk van een surprise te voorzien. Andere geliefde ingrediënten voor een geslaagd sinterklaasfeest zijn: lootjes trekken (45 procent), het zingen van sinterklaasliedjes (30 procent) en het spelen van een cadeautjesspel (13 procent), zoals die waarbij de ontvanger het hele huis wordt doorgejaagd.

En daar horen dan natuurlijk ook lekkernijen bij zoals pepernoten en, jawel, de chocoladeletter (84 procent). Overigens blijkt uit onderzoek dat vooral de letter M in trek is, die blijkt zeer geschikt voor moeders. Het sinterklaasonderzoek bood ook ruimte voor aanvullende opmerkingen. Een opvallend aantal maakt van de gelegenheid gebruik zijn voorliefde voor een onveranderde Zwarte Piet uit te spreken. Een enkeling geeft zelfs aan winkels tot na de kerst in de ban te doen indien er geen Zwarte Piet voorradig is.

Bron: Dagblad van het Noorden
Gepubliceerd: 03-12-2015

Andere onderzoeksresultaten

Bent u regionaal betrokken en wilt u dat uw mening meetelt?

Word dan panellid van het RegioNoordPanel.

Geef uw mening over (nieuwe) producten van NDC mediagroep.

Als dank voor uw medewerking maakt u elk kwartaal kans op leuke prijzen!

Horen de redacties van LC, DVHN en FD ook uw stem?

Via het RegioNoordPanel geven noorderlingen hun mening over uiteenlopende onderwerpen.