Mes flink in uitgaven

26 november 2012
De economische crisis wordt voelbaar in de gezinnen in Noord-Nederland. Ruim tweederde van alle huishoudens in Friesland, Groningen en Drenthe bezuinigt op uitgaven. Dit blijkt uit representatief onderzoek door Enigma Research in opdracht van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1093 leden van het RNP.

Belangrijke posten waarop wordt beknibbeld zijn dagelijkse boodschappen (43 procent), woongerelateerde uitgaven (33 procent) en sport of hobby’s (32 procent). Abonnementen gaan de deur uit en er gaat een streep door vakanties. Bij het boodschappen doen worden minder vaak extraatjes meegenomen. Veel mensen kiezen vaker voor een goedkoper merk of een goedkopere winkel. Vooral mannen zijn scherper op aanbiedingen. ,,Ik kijk waar spaaracties zijn’’, reageert een van de ondervraagden. Een ander zegt: ,,Ik maak vooraf een boodschappenlijst en probeer mij er aan te houden, zonder in de verleiding te komen.’’

De helft van de mensen stelt de aanschaf van een nieuwe auto uit en 69 procent wacht langer met het kopen van kleding. De helft van de mensen laat vaker de auto staan. Het kopen van tweedehands kleding of witgoed wordt niet veel gedaan om de kosten te drukken. Veertigplussers besparen op de stookkosten door de verwarming wat lager te zetten. Jongere mensen stappen iets vaker over op een goedkopere energieaanbieder. Van alle mensen die op woonkosten besparen, doet een op de drie dat door de verbouwing of opknapbeurt van het huis uit te stellen. Wie op sport en hobby beknibbelt, doet langer met zijn spullen.

Bijna de helft van de ondervraagden (49 procent) wordt onzeker door alle verhalen over de crisis. Een meerderheid van 80 procent zegt genoeg te hebben van alle sombere verhalen in de media. Opvallend is dat slechts 18 procent van de werkzame personen bang is om binnen nu en een jaar zijn of haar baan te verliezen. Van de ondervraagden is 38 procent persoonlijk financieel geraakt door de crisis. Veelgenoemde verklaringen zijn: ,,alles wordt duurder’’ en het ,,niet indexeren van het loon of de pensioenuitkering’’.

Feestdagen
Door de financiële crisis zullen ook de uitgaven bij de feestdagen minder worden dan vorig jaar. Waar vorig jaar 71 procent van de ondervraagden nog Sinterklaas of kerst vierde met cadeautjes, is dat dit jaar 65 procent. Over de uitgaven aan vuurwerk wordt getwijfeld. Vorig jaar heeft een kwart van de ondervraagden vuurwerk gekocht, dit jaar geeft 13 procent aan dit weer te doen. De andere vuurwerkkopers uit 2011 twijfelen nog. Een kwart van de mensen die cadeautjes geven met de feestdagen zal hier minder geld aan uitgeven.

Bron: Leeuwarder Courant
Gepubliceerd: 24-11-2012

Andere onderzoeksresultaten

Bent u regionaal betrokken en wilt u dat uw mening meetelt?

Word dan panellid van het RegioNoordPanel.

Geef uw mening over (nieuwe) producten van NDC mediagroep.

Als dank voor uw medewerking maakt u elk kwartaal kans op leuke prijzen!

Horen de redacties van LC, DVHN en FD ook uw stem?

Via het RegioNoordPanel geven noorderlingen hun mening over uiteenlopende onderwerpen.